PFZW

Tips

Zo eet je jezelf energiek

We hebben allemaal weleens zo’n dag dat we liever een chocoladereep pakken dan een handje druiven of snacktomaten. Onze stemming en hoe we ons fysiek voelen, beïnvloeden de keuzes die we maken voor eten en drinken. Maar het werkt ook andersom: voeding heeft namelijk invloed op je stemming en energie. Wat kun je het beste eten en drinken om je energiek te voelen?

Tip #1: Hoe meer kleur, hoe beter

In verschillende soorten groenten en fruit zitten ook verschillende, belangrijke voedingsstoffen. Pak dus lekker uit met gekleurde groenten en probeer daar minimaal een kwart van je bord mee te vullen. Dat hoeft niet alleen tijdens het avondeten, maar kan ook tijdens de lunch. Zo kom je ook makkelijker aan de aanbevolen 250 gram groenten per dag.

Tip #2: Meer energie door zoet

Zoet klinkt misschien niet meteen ‘verantwoord’, maar er zijn ook voedingsmiddelen die van nature zoet zijn. De zoete aardappel bijvoorbeeld, die rijk is aan koolhydraten, vol zit met vitamine A en C en goed helpt tegen je middagdip. Of mango, die lekker zoet is zodra hij rijp is. Er zit veel vitamine C, maar ook calcium, kalium en magnesium in. Deze voedingsstoffen stimuleren je lichaam de energie op te nemen. En vergeet honing niet. Lekker voor in de thee of door je yoghurt. Eet het wel met mate, want honing is eigenlijk gewoon suiker. Fijn voordat je gaat sporten, want de natuurlijke zoetmaker geeft je spieren een boost en helpt ze te versterken.

Tip #3: Lekker aan het fruit

Twee stuks fruit per dag is het advies. Meer dan dat is ook niet nodig, want in fruit zit van nature suiker. Die suiker is niet gezonder dan andere suiker, bijvoorbeeld die je in de supermarkt koopt. Maar fruit is wel gezonder dan een reep chocola, want het zit ook bomvol vitamines, mineralen en vezels. Sinaasappels zorgen er bijvoorbeeld voor dat je de energie langer vasthoudt. Bananen bestaan bijna helemaal uit (natuurlijke) suikers en vezels en zijn daarmee een energiebommetje. Ook appels bevatten veel vezels. Het duurt lang voordat deze door je lichaam zijn verteerd, waardoor je niet zo snel weer trek krijgt. Een gouden combinatie: een banaan in de ochtend en een appel in de middag. De appel zorgt dan voor een energieboost zodra de banaan is uitgewerkt.

Tip #4: Drink genoeg water

Zorgt water voor energie? Niet direct, maar het kan zeker helpen als je last hebt van een vermoeid gevoel. Water zorgt ervoor dat alle voedingsstoffen in je bloed goed door je lichaam worden ‘vervoerd’. En meer water drinken = vaker plassen, waardoor je de afvalstoffen uit je lichaam verwijdert. Dat geldt natuurlijk ook voor thee, zonder suiker dan.

Tip #5: Een eitje hoort erbij

Eieren staan vooral bekend als belangrijke bron van eiwitten die helpen bij spiervorming. Maar liefst 97 procent van het eiwit in eieren kan worden opgenomen in je lichaam. Daarnaast bevatten ze ook veel belangrijke aminozuren die je nodig hebt voor genoeg energie. Ze helpen koolhydraten in energie om te zetten en je lichaam om het vervolgens op te nemen. Een ei hoort er dus bij. Of je hem nu gebakken, gekookt óf gescrambled eet.

Bronnen: Zespri, A. Vogel, Voedingscentrum

Hack je energielek met deze vijf tips

Savannah is energiecoach en helpt jonge vrouwen aan een fit lichaam dat in balans is. Voor Betere Wereld deelt ze haar hacks voor meer energie, met onder andere: verantwoord snacken en tips voor het voorbereiden van je maaltijden.

Misschien vind je dit ook leuk:

Infographic

Aan de wandel: goed voor lijf én hoofd

Van patiënt naar patiënt en van afspraak naar overdracht. Als je werkt in zorg en welzijn draait je stappenteller overuren. Gelukkig is lopen hartstikke gezond! Hoe komt dat eigenlijk?