PFZW

1 minuut

Winterdip? De Chinese geneeskunde weet raad

Korte dagen, minder daglicht en dalende temperaturen: bij veel mensen zorgt het vierde seizoen steevast voor de welbekende winterdip. Heb jij hier ook last van en lukt het je maar niet om weer met positieve energie in het leven te staan? Volgens stress- & burn-outcoach en yogadocent Dolores Bodenstaff heeft de Chinese geneeskunde een paar waardevolle tips.

Wat is Chinese geneeskunde?

“Je hebt vast wel eens gehoord van Yin en Yang. Volgens de Traditionele Chinese Geneeswijze (TCM) bevinden deze zich in een voortdurende wisselwerking met elkaar. Een goede gezondheid hangt af van een evenwicht tussen deze oerkrachten.

De Yin en Yang elementenleer bestaat bovendien uit vijf elementen: hout, aarde, vuur, metaal en water. De winter is gekoppeld aan het element water en die is verbonden met het orgaanpaar nier en blaas. Als je last hebt van een winterdip is er een disbalans in het element water. En dat uit zich bijvoorbeeld in typische winterdipklachten als gebrek aan fitheid, lage rugklachten, vaak slaperig zijn en koude handen en voeten.”

Dolores heeft vijf tips om deze klachten te verhelpen.

Tip #1: Warm eten en drinken

“Blijf ook in de winter voldoende water drinken, maar dan wel lauwwarm water. Koud water kost je lichaam te veel energie. Vervang je koude kwark in de ochtend eens voor warme havermout met noten en seizoensfruit. In de middag en avond kies je wat vaker voor een soep of stoofschotel. Maak daarbij ook gebruik van verwarmende kruiden, zoals kaneel, kruidnagel en gember.”

Tip #2: Blijf bewegen

“In de Chinese geneeskunde wordt levensenergie Qi genoemd. In ons lichaam stroomt Qi voortdurend door zogenaamde meridianen: de energiebanen van je lichaam. Het vrij kunnen stromen van deze energie is van essentieel belang voor je gezondheid.

Dus ook al heb je zin om in een winterslaap te zakken: het is voor je lichaam en de stroming van QI belangrijk om te blijven bewegen. Kies iets wat bij jou past, bijvoorbeeld wandelen, fitness of yoga. Je zult zien dat je je al na de eerste keer meteen beter voelt.”

Tip #3: Ga de natuur in

“De zon schijnt minder in de winter en dus is het belangrijk om het licht dat er is in je voordeel te gebruiken. Verruil dus het blauwe licht van je laptop en mobiele telefoon voor daglicht, trek je wandelschoenen aan en ga naar buiten.

Als je vaker de natuur in gaat, zal je winterdip aanzienlijk minder worden. Het zorgt er namelijk voor dat de aanmaak van serotonine en dopamine wordt gestimuleerd. Dit zijn geluksstofjes in je hersenen en daar voel je je dus beter van.”

Tip #4: Ga zorgvuldig met je energie om

“Nieren zijn volgens de Chinese geneeskunde de batterijen in je lichaam en dus is het belangrijk deze op te laden. Bij te veel stress of te weinig herstelmomenten maakt je lichaam je reserves op en put je jezelf uit; de bekende vermoeidheid die bij een winterdip hoort. Gun jezelf dus zeker in de winter wat meer rustmomenten en zorg dat die batterij vol blijft. Ga lekker naar de sauna, lees een boek of doe gewoon eens helemaal niets!

Zorg ook dat je je handen, voeten, hoofd en vooral ook je onderrug warm houdt. Dit is het gebied waar je nieren zich bevinden. Draag bijvoorbeeld een hemd of leg ’s avonds een warm kersenpitkussen in je rug.”

Tip #5: Volg het ritme van de natuur

“De winter staat in de Chinese geneeskunde voor verstilling en loslaten. De energie trekt zich terug in de aarde en dat gebeurt ook bij ons in het lichaam. Dat werkt het best op het ritme van de natuur en eigenlijk zouden we in deze tijd wat meer moeten slapen; wat eerder naar bed en wat later op.

Maar helaas houden de vele beeldschermen ons 'wakker'. Onze hersenen raken overprikkeld en het licht stagneert de aanmaak van het 'slaapstofje' melatonine. Dus helpt het om jezelf op een online dieet te zetten. Na het eten geen tv en smartphone meer en de volgende dag pas na het ontbijt weer online.”

Over Dolores

Stress- & burn-outcoach en yogadocent

Naam: Dolores Bodenstaff
Woonplaats: Utrecht
Werk: yoga & coaching
Website: www.doloresb.nl

Misschien vind je dit ook leuk:

Tips

Zo eet je jezelf energiek

Onze stemming en hoe we ons fysiek voelen, beïnvloeden de keuzes die we maken voor eten en drinken. Het werkt ook andersom: voeding heeft namelijk invloed op je stemming en energie. Wat kun je het beste eten en drinken om je energiek te voelen?

Tips

Leren luisteren naar je lichaam: 5 tips

Als je ziek bent, hoor je vaak dat je ‘naar je lichaam moet luisteren’. Maar waarom doen we dat alleen als we ziek zijn en niet al daarvoor? Alleen… luisteren naar je lichaam; hoe doe je dat? Wij geven 5 tips.

Infographic

Aan de wandel: goed voor lijf én hoofd

Van patiënt naar patiënt en van afspraak naar overdracht. Als je werkt in zorg en welzijn draait je stappenteller overuren. Gelukkig is lopen hartstikke gezond! Hoe komt dat eigenlijk?