PFZW

Tips

Met deze hacks slaap jij vanavond als een roos

Word jij elke dag uitgerust wakker? Met wisselende werktijden of nachtdiensten kan dat een behoorlijke uitdaging zijn. Maar juist als regelmaat er niet altijd in zit, is het belangrijk om alles uit je nachtrust te halen. De kans is groot dat je alle standaard adviezen inmiddels wel hebt gehoord, van stoppen met snoozen tot je telefoon ’s avonds verbannen. Daarom zetten wij 5 alternatieve tips op een rij.

Tip #1 Zet een wekker om naar bed te gaan

Dit is vooral een tip voor iedereen die ’s ochtends soms denkt: was ik gister maar eerder naar bed gegaan! Want waarom gebruiken we ons alarm alleen als reminder om ’s ochtends op te staan? Zet hem ook eens op het tijdstip waarop je alles wilt afsluiten om te gaan slapen.

Tip #2 Sta stil bij de dag voordat je naar bed gaat

Misschien zijn het vooral gedachtes die jou elke avond van je slaap houden. Dat kan betekenen dat je de dag nog niet goed hebt verwerkt. Wat hier tegen helpt, is voordat je naar bed gaat even de tijd te nemen om stil te staan bij de afgelopen paar uur. Wat is er allemaal gebeurd, wat houd je bezig? Schrijf het op en maak gelijk een to-do-lijst voor de volgende dag. Zo ga je met een opgeruimd hoofd naar bed.

Slaapverwekkende feiten

Wist jij dit al?

  • Baby’s hebben gemiddeld 15 tot 17 uur slaap per dag nodig. Voor de meeste volwassenen ligt dat gemiddelde rond de 7 uur.
  • Een slaapcyclus duurt circa 90 tot 120 minuten. Per nacht heb je ongeveer 5 cycli nodig waarvan de eerste drie kernslaap zijn en de laatste twee lichte slaap en droomslaap.
  • Het is nog steeds niet bekend hoelang een mens exact zonder slaap kan. In 1963 bleef de toen zeventienjarige Randy Gardner maar liefst elf hele dagen en nachten wakker. Dit record staat nog steeds op zijn naam.  

Tip #3 Maak je slaapkamer helemaal zen

Ruim prullaria op, verhuis alles wat niets met slapen te maken heeft en verf desnoods de muren in een rustgevende kleur. Vooral blauw- en paarstinten werken rustgevend. Maak van je slaapkamer een oase van rust, zo voorkom je dat je brein onnodig wordt afgeleid.

Tip #4 Probeer een (slaap)meditatie

Heb je moeite om je hoofd ’s avonds in een rustmodus te krijgen? Probeer dan een meditatie of ademhalingsoefening. Een mooi voorbeeld hiervan is de bodyscanmeditatie, hierbij focus je je alleen op je eigen lichaam? Zo werkt het:

  • Ga in bed liggen en sluit je ogen.
  • Ontspan je hele lichaam en verleg je aandacht naar je voeten. Focus eerst op je tenen en houd die aandacht een paar seconden vast.
  • Ga verder door je aandacht steeds verder omhoog te brengen. Begin dus bij je tenen, dan je enkels, onderbenen, kuiten, knieën etc.

Waarschijnlijk val je in slaap voordat je in de buurt van je hoofd bent!

Tip #5 Kun je écht niet slapen? Ga eruit!

Soms is het gewoon zo’n nacht dat je je draai niet kunt vinden. Niks aan te doen. Ga er dan gewoon even uit. Door van jezelf te moeten blijven liggen, wordt het niet kunnen slapen alleen maar een groter ding. Drink wat water, verplaats je naar de bank of sla een boek open. Laat je bed even voor wat het is en je zult merken dat je na een tijdje alsnog moe wordt.

Misschien vind je dit ook leuk:

Bekijk video
1 minuut

Meer energie nodig? Zo laad je pas echt op

Om je werk goed te kunnen doen, is het belangrijk om je mentaal en emotioneel goed te voelen. Mindhacker en ademcoach Merel Bevaart geeft je tips om hierbij te helpen.

Dossier

Dit moet jij weten over energie

Deze maand staat in het teken van energie op de werkvloer. Lees hier een verzameling van tips die je aan het denken zetten en te gebruiken zijn tijdens je werk.