PFZW

Tips

Leren luisteren naar je lichaam: 5 tips

Als je ziek bent, hoor je vaak dat je ‘naar je lichaam moet luisteren’. Maar waarom doen we dat alleen als we ziek zijn en niet al daarvoor? Klachten als hoofdpijn en vermoeidheid zijn vaak een teken van je lichaam dat je even rust moet nemen. Zie het als een overbelaste knie; daar ga je ook niet mee hardlopen. Maar… luisteren naar je lichaam; hoe doe je dat? Wij geven 5 tips.

Tip #1: Even niks doen

De hele dag door ben je druk. En zelfs als je even tijd hebt om te ontspannen, kijk je een serie of scroll je door je tijdlijn op social media. Herkenbaar? Probeer dan eens een keer écht niks te doen. Met ademhalingsoefeningen of meditatie kun je je focussen op hoe je lichaam voelt. Op die momenten kan je lichaam laten merken hoe het met je gaat, zonder boven al je activiteiten uit te hoeven ‘schreeuwen’.

Tip #2: Check je hoofd, buik, huid en stemming

Ons lichaam vertelt ons wat we nodig hebben, want het is altijd op zoek naar balans. Als we in balans zijn, voelen we ons fijn, fit en energiek. Zijn we niet in balans? Dan laat ons lichaam dat weten door signalen van spanning af te geven. Het communiceert met ons via vier belangrijke onderdelen: je hoofd, buik, huid en stemming.

• Hoofd: heb je vaak last van hoofdpijn of kun je je moeilijk concentreren?
• Buik: heb je last van je darmen of buikkrampen?
• Huid: is je huid dof of heb je last van puistjes of eczeem?
• Stemming: kosten kleine dingen je veel moeite of ben je somber?

Tip #3: Loop niet weg

Als we pijn of ongemak voelen, zijn we vaak geneigd om op zoek te gaan naar een medicijn. Maar daarmee vergeten we de oorzaak aan te pakken. Sta eens stil bij wat je voelt en probeer te bedenken waar de pijn vandaan komt. Door dit te onderzoeken, herken je de volgende keer misschien de situatie die het pijntje veroorzaakt en kun je het voorkomen.

Tip #4: Wees je bewust van de verbinding tussen je lijf en hoofd

Ons lichaam en ons hoofd staan continu met elkaar in verbinding. Als we heel druk zijn of stress hebben, geeft ons lichaam ons al een signaal dat we het rustiger aan moeten doen. Vaak nog vóórdat we mentaal merken dat het niet goed gaat. Vermoeidheid en pijn zijn de meest voorkomende signalen van ons lichaam, net als concentratieproblemen, slapeloosheid en een kort lontje.

Maar toch denken we ons lijf met ons hoofd voor de gek te kunnen houden. Daardoor pikken we de signalen die ons lichaam geeft niet meer zo snel op. Door je bewust te zijn van de verbinding tussen je lichaam en je hoofd en de invloed die de twee op elkaar hebben, kun je signalen sneller oppikken en voorkom je dat je over je grenzen gaat.

Tip #5: Neem je lichaam serieus

Je lichaam laat niet voor niets van zich horen. Neem de signalen die je krijgt serieus – klein én groot – en ontdek wat jou helpt om even gas terug te nemen en weer in balans te komen. Probeer bijvoorbeeld minimaal één keer per week een moment voor jezelf te plannen en doe dan iets waar je van geniet en oplaadt. Zowel fysiek als mentaal. Dat kan een massage zijn, maar ook een wellness-momentje in je eigen badkamer. Misschien kom je juist tot rust tijdens een fijne herfstwandeling in het bos (vergeet niet af te sluiten met warme choco!) of kruip je graag op de bank met een kop thee om jezelf helemaal te verliezen in een boek.

Misschien vind je dit ook leuk:

Infographic

Aan de wandel: goed voor lijf én hoofd

Van patiënt naar patiënt en van afspraak naar overdracht. Als je werkt in zorg en welzijn draait je stappenteller overuren. Gelukkig is lopen hartstikke gezond! Hoe komt dat eigenlijk?

Bekijk video
Video

Buyt moet aan de bak! - Afl. 2: yoga

Buyt gaat aan de bak! Deze rasechte Hagenees neemt de proef op de som en gaat thuis aan de slag met zijn geestelijke en lichamelijke gezondheid. Joop neemt je in zijn vlogs mee in zijn reis naar een sterker en fitter leven.

Bekijk video
Video

Me-time! Zo haal je meer uit je vrije tijd

Je loopt al een tijdje achter de feiten aan omdat het zo druk is op je werk. Tijd om daar iets aan te doen! Maar hoe? Lifestylecoach Nikki geeft je in dit artikel 5 tips om meer uit je vrije tijd te halen.

Interview

"Geef je lijf nu de kans om bij te komen"

Hoe zorg je ervoor dat je weer oplaadt en niet instort nu de werkdruk (hopelijk) wat lager wordt? Bertus is ontwikkelingspsycholoog en universitair docent en geeft tips om met stressvolle gebeurtenissen om te gaan en er daarna van bij te komen.