PFZW

Video

Meer energie nodig? Zo laad je pas echt op

Zo onderhand weet iedereen dat gezond eten, voldoende rust en beweging belangrijk zijn om je fysiek fit te voelen. Maar je mentale en emotionele gezondheid is minstens zo belangrijk. Met name in tijden van crisis en extra werkdruk. Hoe je ook op die gebieden oplaadt, vertelt mindhacker en ademcoach Merel Bevaart in dit artikel. En je kunt testen hoe je er zelf voor staat.

Tip #1 "Relax, de kust is veilig"

"Adem is je belangrijkste brandstof. Dat vergeten we wel eens. Bijna iedereen ademt oppervlakkig en onrustig. Alsof je naar een spannende film kijkt. Niet optimaal ademen levert klachten op als stress, benauwdheid en een gebrek aan energie. Je bewust zijn van je ademhaling, met een ontspannen buik, zorgt direct voor ontspanning en stressverlaging.

Dit kun je overal doen. Adem in door je neus en adem langzaam uit met een getuite mond, alsof je gaat fluiten. Dankzij die langere uitademing krijgen je brein en centrale zenuwstelsel direct het signaal: relax, de kust is veilig."

Merel Bevaart

Tip #2 "Doe een dansje in je hoofd"

"Door alle verplichtingen, werkdruk en altijd moeten presteren, bungelt plezier vaak onderaan de ladder. Maar als je jezelf leuke dingen gunt, al is het maar 30 seconden, krijg je meteen positieve energie.

Dat kan al met je verbeeldingskracht. Denk aan een fijn moment met je lief, een mooie vakantie of toen je de slappe lach had. Duik helemaal in die herinnering. Als je alles weer kunt zien, horen en ruiken, ga je ook weer voelen wat je voelde. Of denk aan goede muziek en doe een dansje in je hoofd. Alles is goed, zolang jij er maar blij van wordt!"

Tip #3 "Ga naar buiten, terwijl je binnenblijft"

"We weten dat de natuur een rustgevend effect heeft op ons systeem. Een blokje om door de wijk doet al wonderen. En zorg voor groen op je werkplek. Zet een plant neer en zórg voor die plant.

Of ga naar buiten terwijl je binnenblijft. Hang fotobehang op of een poster van een mooi bos of strand. Je hersenen maken namelijk geen onderscheid tussen echt of nep. Het kijken naar een boom, in de natuur, buiten door het raam of op een foto, heeft voor je brein hetzelfde rustgevende effect. En maakt dat je beter om kunt gaan met stress."

Merel Bevaart

Tip #4 "Hoofd uit, zintuigen aan"

"Schermen zijn verboden. Als je denkt dat je ontspannen naar je smartphone, tablet of tv kijkt, is je brein nog steeds superactief. Als je brein altijd maar aan staat, raak je op. Net als een batterij. Om écht op te laden, heb je het meest aan gewoon even zitten. Hoofd uit, zintuigen aan.

Klinkt een beetje vaag, maar focussen op je zintuigen helpt enórm. Voel je voeten, luister naar de geluiden buiten of proef je boterham met extra aandacht. Leiden gedachten je af? Verleg dan gewoon weer je focus. Deze manier van rusten is even oefenen, maar levert veel op."

Tip #5 "Ben gewoon eens moe!"

"Niet tot rust kunnen komen, is een waarschuwingssignaal. Vaak is de rek dan al bijna uit het elastiek. Veel mensen vinden het moeilijk daaraan toe te geven. Alsof het een teken van zwakte is. Integendeel! In het vliegtuig zeggen ze toch ook: zet eerst je eigen zuurstofmasker op en help dan pas een ander.

Vechten tegen de realiteit zorgt juist voor meer stress en is een van de risicofactoren voor een burn-out. Durven erkennen dat het gewoon even te veel is, dat je rust nodig hebt en daarnaar durven handelen, is op de langere termijn het best voor iedereen."

Over Merel

  • Naam: Merel Bevaart
  • Geboortejaar: 1980
  • Woonplaats: Amersfoort
  • Werk: Mindhacker en ademcoach
Benieuwd naar je eigen mentale fitheid? Doe de test op fitjepensioenin.nl en ontdek het meteen. 

> NAAR DE TEST

Misschien vind je dit ook leuk: