PFZW

Interview

Hack je energielek!

Slecht slapen, ’s ochtends moe wakker worden, darmklachten, haaruitval en geen vooruitgang boeken met sporten. Savannah in ‘t Veld (29) tikte alle boxen aan. Ze gooide het roer om en startte haar zoektocht naar een energiekere versie van zichzelf. Nu heeft ze haar eigen bedrijf en helpt ze jonge vrouwen als energiecoach aan een fit lichaam dat in balans is. Voor Betere Wereld deelt ze haar hacks voor meer energie.

Makkelijker dan je denkt

Een ‘quick fix’ om ons energielek te dichten, is er volgens Savannah niet. Het gaat om het totaalplaatje van je lichaam en je hoofd. “Tijdens mijn opleiding tot energiecoach kwam ik erachter hoeveel invloed je zelf hebt op hoe je je voelt. Voeding en beweging is daarin heel belangrijk, maar dat is niet het enige. Je kunt nog zoveel sporten en nog zo gezond eten, maar zonder voldoende ontspanning en de juiste mindset levert het weinig op. Toch is het makkelijker dan je denkt om ermee te beginnen.

Als je vandaag besluit gezonder te gaan eten, zie je morgen nog geen resultaat. Als je gisteren een frietje hebt gegeten, ben je vandaag ook niet een paar kilo zwaarder. Het is een proces en kan al zitten in kleine dingen. Want hoewel jij misschien nog geen verschil merkt, wordt je lichaam beetje bij beetje blijer.

Een voorbeeld: veel mensen eten alleen bij hun avondmaaltijd groenten. Over het algemeen lukt het niet om met één maaltijd 250 gram groenten binnen te krijgen. Probeer eens of je ook op een ander moment van de dag groenten kunt eten. Bij de lunch bijvoorbeeld, of als snack. Ons lijf wordt ook al happy van een paar plakjes komkommer of snacktomaten.”

Hack je energielek!

Savannahs tips:

#1: Eet ook eens groenten tijdens de lunch of als snack, in plaats van alleen tijdens je avondeten

#2: Skip je 'ongezonde' tussendoortjes niet helemaal, maar ga eerst eens van twee naar één per dag

#3: Heb je écht trek of zoek je iets om de tijd te doden? 'Voeden' is iets anders dan 'vullen'

#4: Maak in het weekend in een half uurtje je verantwoorde snacks voor de komende week

#5: Maak een top drie van favoriete ontbijtjes en lunchgerechten. Één keer denken, negen dagen eten!

Alles of niets?

Als we iets écht willen, kunnen we het ook. Daar is Savannah van overtuigd. “Er zit een verschil in zeggen dat je iets wilt en het ook echt willen. Zo werkt het ook met gezonder leven voor meer energie. Maak het daarom behapbaar voor jezelf. Veel mensen denken: nu ik gezond ga eten, mag ik niks lekkers meer nemen. En nooit meer naar de snackbar. Maar je kunt ook eens beginnen met één 'ongezond' tussendoortje in plaats van twee, of om de week naar de snackbar in plaats van iedere week. Wees niet te streng voor jezelf.” 

Je échte behoefte

Lief zijn voor jezelf klinkt eenvoudig, maar is soms moeilijker dan het lijkt. Goed voor jezelf zorgen, betekent volgens Savannah dat je toegeeft aan waar je op dat moment behoefte aan hebt. Maar wel zonder dat je daar later spijt van krijgt. “We hebben allemaal weleens zin om de voorraadkast in te duiken en ons vol te stoppen met chips, koekjes en chocolade. Ik zeg overigens niet dat je je nooit mag laten gaan, maar meestal is zo’n uitbarsting niet iets waar we ons even later heel goed over voelen. Dus probeer te bedenken wat jou op zo’n moment écht verder helpt. Heb je trek of zoek je iets om de tijd te doden? Probeer jezelf af te leiden als het om het laatste gaat, want ‘vullen’ is niet hetzelfde als ‘voeden’.”

Een goede voorbereiding…

Als we druk of moe zijn, zijn we sneller geneigd naar makkelijke maaltijden te grijpen. En die zijn niet altijd even verantwoord. Een oplossing? Je eten voorbereiden. Savannah: “Het klinkt misschien saai of als veel moeite, maar met een half uurtje in de keuken maak ik op zondag snacks voor de hele week. Ik maak dan iets wat ik echt lekker vind en ik probeer rekening te houden met waar mijn lichaam behoefte aan heeft. Zo weet ik dat ik rond mijn menstruatie meer trek heb. Als vrouw heeft je lichaam in die periode gewoon behoefte aan andere dingen. Om te voorkomen dat ik ga snaaien, zorg ik bijvoorbeeld dat ik meer vetten en eiwitten eet, zodat ik langer een vol gevoel heb. Zo kan ik iedere dag snacken én geef ik mijn lichaam de energieboost die het nodig heeft.”

Eén keer denken, negen dagen gezond eten

‘Gezond’ eten klinkt misschien niet voor iedereen even uitnodigend. Groene smoothies, salades… Eten moet ook leuk zijn – anders houd je het niet vol. Savannah: “Er is voor iedereen iets dat gezond én lekker is. Havermout is iets waarvan veel mensen zeggen dat ze er niet van houden. Natuurlijk kun je bepaalde dingen echt niet lekker vinden, maar ik geloof dat je dan meestal gewoon nog niet het goede recept hebt gevonden.”

Op zoek naar lekkere recepten dus! Savannahs tip: maak een top drie van favoriete ontbijtjes en lunchgerechten. “Veel energie gaat vaak al verloren aan nadenken over wat je nu weer moet eten. Met zo’n lijstje heb je maar één keer het denkwerk en kun je kiezen uit negen verschillende combinaties. Vervolgens zorg je ervoor dat je de basisingrediënten voor deze gerechten altijd in huis hebt. Ben je een keer inspiratieloos? Dan pak je je lijstje erbij en hoef je het alleen nog maar te maken.”

Over Savannah

Energiecoach

Savannah volgde de opleiding tot OERsterk coach en helpt jonge vrouwen met haar bedrijf Healthsome in hun zoektocht naar meer energie door het totaalplaatje van body & mind te onderzoeken. Op haar Instagramaccount geeft ze tips over onderwerpen als beweging, voeding, mindset, ontspanning, slaap en hormonen.

Misschien vind je dit ook leuk:

Tips

Leren luisteren naar je lichaam: 5 tips

Als je ziek bent, hoor je vaak dat je ‘naar je lichaam moet luisteren’. Maar waarom doen we dat alleen als we ziek zijn en niet al daarvoor? Alleen… luisteren naar je lichaam; hoe doe je dat? Wij geven 5 tips.

Infographic

Aan de wandel: goed voor lijf én hoofd

Van patiënt naar patiënt en van afspraak naar overdracht. Als je werkt in zorg en welzijn draait je stappenteller overuren. Gelukkig is lopen hartstikke gezond! Hoe komt dat eigenlijk?

Tips

Met deze hacks slaap jij vanavond als een roos

De kans is groot dat je alle standaard adviezen inmiddels wel hebt gehoord. Van stoppen met snoozen tot je telefoon ’s avonds uit de slaapkamer verbannen. Wij zetten 5 alternatieve slaaptips op een rij.

Bekijk video
1 minuut

Meer energie nodig? Zo laad je pas echt op

Om je werk goed te kunnen doen, is het belangrijk om je mentaal en emotioneel goed te voelen. Mindhacker en ademcoach Merel Bevaart geeft je tips om hierbij te helpen.