PFZW

Dossier

Kom alles te weten over gezonde voeding

Werk je in de zorg? Dan werk je met je lichaam. En dat is soms behoorlijk zwaar. Daarom is het extra belangrijk dat je op je gezondheid let. Maar hoe zorg je ervoor dat je lichaam niet te zwaar belast raakt tijdens je werk, zowel fysiek als mentaal? Gezonde en gevarieerde voeding kan vaak al helpen. Je zult verbaasd zijn over wat je met eten allemaal kunt veranderen. Daarom lees je de komende tijd op Betere Wereld alles over (gezonde) voeding in combinatie met je werk.

Voedingspatroon aanpassen? Doe het stapje voor stapje

Wil je verantwoordere keuzes maken in je voedingspatroon? Probeer het dan niet in één keer compleet om te gooien, maar doe het stapje voor stapje. Vervang bijvoorbeeld eerst de koekjes als tussendoortje voor een stuk fruit. Geef jezelf de tijd te wennen aan een verandering en neem daarna de volgende stap.

Goed eten, goed herstel

Goed eten is van levensbelang. Niet alleen voldoende voeding is belangrijk, maar ook gezónde voeding. Niet alleen voor jezelf, ook voor patiënten geldt dit nog eens extra. "Goede voeding draagt in grote mate bij aan het herstel en aan je gezondheid," zegt Maxime Baaij, medewerker maaltijdenservice bij ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede.

Kom alles te weten over (gezonde) voeding

Achtergrond

Frikandel of quinoa?

Ongezonde voeding is slecht en kost de samenleving veel geld. 'Lekker Bezig' stimuleert gezond eten in de sportkantine.

Leer jezelf nieuw gedrag aan

Volgens lifestyle coach Bart Wirken kunnen kleine veranderingen in je eetgedrag er al voor zorgen dat je wat gewicht verliest. "Ga na welke nieuwe gewoonte kun je de komende 30 jaar volhouden? Een zo klein mogelijke stap. Dat heb ik zelf inmiddels al wel 20, 30 keer gedaan. Fruit mee naar je werk, lunch mee, altijd de trap nemen in plaats van de lift."

Maak de juiste keuzes

Verkies pure chocolade met een minimaal cacaogehalte van 70 procent boven witte- of melkchocolade.. Vervang je dagelijkse kop koffie of zwarte thee eens voor groene thee. Eet vaker zalm voor omega 3, spinazie voor magnesium en broccoli voor vitamine B. Breid je dagelijkse eetgewoontes uit met gezonde en lekkere opties om hier fysiek en mentaal de vruchten van te plukken.

Bekijk de video met snelle tips voor een betere weerstand

Om je eetgewoonten ook in tijden van drukte gezond te houden, deelt leefstijlcoach Krista Boots 5 handige tips. Bekijk de video en ga meteen aan de slag!

Bekijk de video

Misschien vind je dit ook leuk:

Achtergrond

Frikandel of quinoa?

Ongezonde voeding is slecht en kost de samenleving veel geld. 'Lekker Bezig' stimuleert gezond eten in de sportkantine.