PFZW

Infographic

Aan de wandel: goed voor lijf én hoofd

Van patiënt naar patiënt en van afspraak naar overdracht. Als je werkt in zorg en welzijn draait je stappenteller overuren. Zo zet een verpleegkundige in een ziekenhuis al 6.500 stappen per dag. Dat komt neer op zo’n 6,5 kilometer! Gelukkig is lopen hartstikke gezond, dus met die stappen ben je al goed op weg. Wat maakt wandelen eigenlijk zo gezond?

Klik verder voor meer wandelfeitjes...
33% van de mensen wandelt 1, 2 of 3 keer per maand
De meeste wandelingen duren 1 tot 2 uur
Wandelen is goed voor onze bloedvaten, ons hart en brein
86% van de mensen wandelt om fit en gezond te blijven en te worden
Dagelijks 10.000 stappen zetten schijnt effectiever te zijn dan 3 keer per week naar de sportschool...
Als je fulltime als verpleegkundige werkt, loop je zo'n 130 km per maand!
1 / 7

#1: Wandelen verbetert je humeur
Wandelen in de natuur verbetert je humeur. Uit onderzoek blijkt dat mensen die 90 minuten of langer in de natuur wandelen, minder negatief over zichzelf denken. Dit komt doordat je tijdens het wandelen serotine aanmaakt: het gelukshormoon.

#2: Het werkt stressverlagend
Door te wandelen, krijg je minder stress. Tijdens een wandeling maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan. In tegenstelling tot fietsen en hardlopen zorgt wandelen ervoor dat je vertraagt en onthaast. Doordat er tijdens het bewegen meer zuurstof naar het hoofd gaat, wordt de hersenactiviteit gestimuleerd. Dat helpt stress, depressies en angst te verminderen.

#3: Je weerstand krijgt een boost
Wandelen is een gratis boost voor je immuumsysteem. Regelmatig een half uur lopen zou er namelijk voor zorgen dat je weerstand sterker wordt en je minder vatbaar bent voor griep.

#4: Beter slapen door een wandeling
Een wandeling in de natuur is ook een goede slaap booster. Het reguleert je dag- en nachtritme en zorgt voor meer ontspanning. Daardoor slaap je makkelijker in én door en verbetert de kwaliteit van je slaap.

#5: Wandelen is goed voor je lichaam
Wandelen maakt je spieren en botten sterker. Het verbetert de conditie van je hart en bloedvaten en vergroot het vermogen van je longen om zuurstof op te nemen. Iedere dag een stukje wandelen kan zelfs de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed verlagen en verkleint het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58 procent.

Misschien vind je dit ook leuk:

Bekijk video
Video

Buyt moet aan de bak! - Afl. 2: yoga

Buyt gaat aan de bak! Deze rasechte Hagenees neemt de proef op de som en gaat thuis aan de slag met zijn geestelijke en lichamelijke gezondheid. Joop neemt je in zijn vlogs mee in zijn reis naar een sterker en fitter leven.

Bekijk video
Video

Buyt moet aan de bak!

Buyt gaat aan de bak! Deze rasechte Hagenees neemt de proef op de som en gaat thuis aan de slag met zijn geestelijke en lichamelijke gezondheid. Joop neemt je in zijn vlogs mee in zijn reis naar een sterker en fitter leven.

Bekijk video
Video

Me-time! Zo haal je meer uit je vrije tijd

Je loopt al een tijdje achter de feiten aan omdat het zo druk is op je werk. Tijd om daar iets aan te doen! Maar hoe? Lifestylecoach Nikki geeft je in dit artikel 5 tips om meer uit je vrije tijd te halen.