PFZW

Tips

6 tips voor een sociaal leven naast onregelmatig werk

Als zorgmedewerker heb je met onregelmatige diensten een druk bestaan. Hoe houd je tijd en energie over om je sociale netwerk te onderhouden? Deze zes tips helpen je balans te vinden in je werk- en privéleven.

Tip #1 Houd laagdrempelig contact

Met verschillende werkdagen –en tijden is iedere week afspreken met vrienden of familie misschien niet haalbaar. Maar contact houden kan altijd. Een bericht via WhatsApp is zo gestuurd. Of pak de telefoon als je ’s avonds op de bank zit: misschien kom je er wel achter dat jullie zaterdagmiddag allebei niets te doen hebben. Spontane afspraken zijn de leukste!

Tip #2 Verminder je schermtijd

Volgens onderzoeksbureau Newcom besteden we gemiddeld anderhalf uur per dag aan social media. Dat maakte NOS begin dit jaar bekend. Stel dat je iedere dag een half uurtje minder op je telefoon zou kijken, levert je dat per week 3,5 uur op! Om lekker uit eten of naar de film te gaan met een vriendin.

Tip #3 Alle kleine beetjes helpen

Vind je het leuk om af te spreken met familie en vrienden, maar wil je op een vrije dag ook nog tijd overhouden voor jezelf? Een sociale afspraak hoeft niet per se een hele dag in beslag te nemen. Het kan ook een uurtje koffie drinken zijn bij het café op de hoek.

Ook na de lockdown kan videobellen een mooie manier zijn om contact te onderhouden.

Tip #4 Op afstand bijkletsen

Tijdens de lockdown heb je het misschien al eens uitgeprobeerd: videobellen! Waarom zou je het er niet in houden? Lekker laagdrempelig, en ondertussen kun je zelfs iets anders doen.

Tip #5 Ga samen hobbyen

Over gezamenlijke hobby’s gesproken… Houden jij en een vriendin allebei van wandelen, fietsen, sporten of iets anders? Doe het samen! Zo sla je twee vliegen in één klap en maak je tijd voor je hobby én je vrienden.

Tip #6 Neem bewust tijd voor elkaar

Je partner verdient ook jouw onverdeelde aandacht. Maar dat kan best lastig zijn als je onregelmatige diensten werkt. Probeer als je samen thuis bent dan ook echt tijd voor elkaar te maken. Voor je het weet zit je naast elkaar op de bank met je telefoon in je hand. Dat is soms best lekker, maar samen zijn is niet hetzelfde als bewust tijd voor elkaar nemen. Het ontwikkelen van kleine routines kan daarbij helpen. Samen even bespreken hoe jullie dag was, vragen hoe het met de ander gaat of gewoon een spontane knuffel.

Eens of oneens? Mijn sociale netwerk is belangrijk om weer op te laden na een drukke werkdag

Ben je benieuwd hoe andere zorgmedewerkers hun baan combineren met een sociale agenda? Lees de ervaringen van Willeke, Luuk en Veerle.

Lees het panel

Misschien vind je dit ook leuk:

Interview

"Geef je lijf nu de kans om bij te komen"

Hoe zorg je ervoor dat je weer oplaadt en niet instort nu de werkdruk (hopelijk) wat lager wordt? Bertus is ontwikkelingspsycholoog en universitair docent en geeft tips om met stressvolle gebeurtenissen om te gaan en er daarna van bij te komen.

Interview

"De korte nachten tijdens de ramadan breken me soms wel op"

Op 23 mei eindigt de Ramadan en begint het Suikerfeest, een feest wat vaak met zoveel mogelijk mensen samen wordt gevierd. Dit jaar ziet het er voor veel mensen anders uit, ook voor Safaa Isgoowe die werkt als verpleegkundige in de wijkzorg.

Bekijk video
1 minuut

Meer energie nodig? Zo laad je pas echt op

Om je werk goed te kunnen doen, is het belangrijk om je mentaal en emotioneel goed te voelen. Mindhacker en ademcoach Merel Bevaart geeft je tips om hierbij te helpen.