Het vermogen om de wereld beter te maken
10.000 kg voedsel minder de vuilnisbak in
Thema Voedselzekerheid

10.000 kg voedsel minder de vuilnisbak in

De patiënt op maat bedienen scheelt verspilling

Geloof het, of niet: voedsel wordt schaars in de toekomst. We moeten dus verstandiger omgaan met het voedselaanbod. Gelukkig gebeurt dit al in de praktijk, zoals in ziekenhuis IJsselland in Capelle aan de IJssel. Chefkok Alex van den Doel vertelt hoe hij in zijn keuken bijdraagt aan een betere wereld.

Alex, hoe bewust zijn jullie bezig met voedsel?

"Héél bewust. Sinds 2013 hebben we ingezet op het verminderen van voedselverspilling. We willen de patiënt beter op maat bedienen. Een nieuw beleid dus en dat is goed gelukt. We laten de patiënt kort voor het bereiden van de maaltijd kiezen, dat noemen wij het à la Carte-concept. Hierdoor kunnen we vrij precies inschatten wat we nodig hebben. Daarnaast hebben we nagenoeg geen voorraad van bederfelijke producten. Zo hoeven we bijvoorbeeld geen dure sondevoeding weg te gooien, als die over de datum is."

Door het nieuwe beleid verspillen we op jaarbasis 10.000 kilo voedsel minder

Wat is er in de afgelopen 4 jaar veranderd?

“Destijds bepaalden de patiënten een dag van tevoren wat zij als warme maaltijd wilden. Nu is dit anderhalf uur van tevoren. Hierdoor verspillen we op jaarbasis 10.000 kilo voedsel minder. De dagelijkse voedselhoeveelheid is 85 tot 100 kilo, inclusief sauzen en jus. Dan heb je het over 190 maaltijden.”

Wat blijft er nu nog over?

"Zo’n 20% van het voedsel. Dat is inclusief het eten dat wel wordt uitgeserveerd, maar niet wordt opgegeten. Als het voedsel nog niet is opgediend, kunnen we dat invriezen. Dat doen we niet vaak, omdat we het voedsel het liefst zo vers mogelijk voorschotelen. We zijn aan het onderzoeken of we deze overgebleven maaltijden nog kunnen verkopen, in bijvoorbeeld het restaurant of aan bezoekers van de patiënten."

Waar staat de patiënt in dit verhaal?

"De patiënt is uiteraard het allerbelangrijkst. Ons doel is dat de patiënt zo goed mogelijk eet en daardoor aansterkt. We hebben de keuze uitgebreid, waardoor iemand eerder iets kiest wat hij lekker vindt. Daarnaast hebben we een aparte dessertronde ingelast. De patiënt krijgt zijn toetje dus niet tegelijk met zijn warme maaltijd, maar kan na het eten beslissen of hij hier nog zin in heeft."

Ons doel is dat de patiënt zo goed mogelijk eet en daardoor aansterkt

Hoe betrekken jullie andere medewerkers hierin?

"Iedereen binnen het ziekenhuis kan ervoor zorgen dat we duurzamer omgaan met voedsel. Zo drukken we medewerkers op het hart om niet te veel te bestellen. Er werd te makkelijk gevraagd om een extra maaltijd, een extra broodje of lunch. Soms liep dat op tot 15 maaltijden per dag. Toen we duidelijk maakten wat dat allemaal kostte, is dat gelukkig een stuk minder geworden."

Heb je tips voor mensen die zelf bewuster willen omgaan met eten?

"Als je groente snijdt en je houdt iets over; gooi het niet weg. Kook het mee met je aardappels of trek er een soepje van. Een simpele manier om zelf aan restverwerking doen."

Wat is jouw wens voor een betere wereld, met betrekking op jouw sector?

"Ervoor zorgen dat er nog minder (rest)voedsel overblijft. En ik hoop dat we een verdere stappen kunnen zetten in de ‘smaaksturing’ van maaltijden. Dat geldt met name voor oncologiepatiënten, die tijdens hun ziekte soms een deel van hun smaak kwijtraken. Door de maaltijden van deze patiënten aan te passen, hopen we dat zij meer van hun eten genieten."